Καταργούνται τα capital controls, παραμένουν έλεγχοι και ποινές για το "σπάσιμό" τους όσο ήταν σε ισχύ
Της Νένας Μαλλιάρα
Τέλος σε ένα καθεστώς περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων που διήρκεσε 50 μήνες και στιγμάτισε την ελληνική Οικονομία, μπαίνει από την 1η Σεπτεμβρίου με την πλήρη άρση των capital controls. Η διακίνηση κεφαλαίων δεν θα υπόκειται πλέον σε κανένα περιορισμό, ωστόσο, δεν "σβήνουν" παράλληλα και οι τυχόν παραβάσεις για το "σπάσιμο" των capital controls, όπως επίσης η δυνατότητα των εποπτικών αρχών για τη διενέργεια ελέγχων συμμόρφωσης.
Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή για την πλήρη άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, μπαίνει τέλος σε μία τετραετή περίοδο ανασφάλειας. Η κατάργηση των περιορισμών θα συμβάλλει σημαντικά στην προώθηση της ανάπτυξης, στην προσέλκυση επενδύσεων, στην αύξηση των θέσεων εργασίας, καθώς και στην περαιτέρω αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας.
Η δυνατότητα για την πλήρη άρση των κεφαλαιακών περιορισμών δόθηκε χάρη στη βελτίωση του κλίματος εμπιστοσύνης στο τραπεζικό σύστημα όπως αποτυπώνεται στην ενίσχυση των καταθέσεων και στην επιτυχή πρόσβαση των τραπεζών στις διεθνείς αγορές με πολυετείς εκδόσεις ομολόγων. Επίσης, η συνεχής προσπάθεια για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, η πλήρης απεξάρτηση των τραπεζών από τη χρηματοδότηση του ELA, οι συνεχείς εκδόσεις ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίες απορροφήθηκαν από έναν διευρυνόμενο κύκλο μακροπρόθεσμων και ποιοτικών επενδυτικών χαρτοφυλακίων, με αυξημένη τη συμμετοχή επενδυτών του εξωτερικού, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης επενδυτών και καταθετών όπως αποτυπώνεται στη σταθερή βελτίωση των δεικτών οικονομικού κλίματος, η συνεχιζόμενη πρόοδος στη βελτίωση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους και η σθεναρή δέσμευση των ελληνικών αρχών στη διασφάλιση της γενικότερης οικονομικής, δημοσιονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, άνοιξαν τον δρόμο για την κατάργηση των capital controls.
H πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, ωστόσο, δεν "καταργεί" και τυχόν παραβάσεις κατά το χρονικό διάστημα της ισχύος τους. Για λόγους τήρησης της νομιμότητας, στην τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση, προβλέπεται η διατήρηση της αρμοδιότητας διενέργειας ελέγχων συμμόρφωσης με τους περιορισμούς στην κίνηση κεφαλαίων, κατά τον χρόνο και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες ίσχυσαν από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές, την Τράπεζα της Ελλάδος και την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, όπως επίσης και η δυνατότητα των τελευταίων για τη διενέργεια νέων ελέγχων, είτε αυτεπαγγέλτως δειγματοληπτικά ή κατόπιν καταγγελίας.
Πρόκειται για τις παραγράφους 13 και 13α του πρώτου άρθρου της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 18ης Ιουλίου 2015 (Επείγουσες Ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων) που είχαν κυρωθεί με το άρθρο 4 του ν. 4350/2015 και προέβλεπαν την άσκηση δειγματοληπτικών ελέγχων από την ΤτΕ για τυχόν παραβάσεις των κεφαλαιακών περιορισμών και την επιβολή προστίμου έως του ενός δεκάτου του ποσού της συναλλαγής. Αντίστοιχη αρμοδιότητα δειγματοληπτικών ελέγχων οριζόταν και για την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Με την τροπολογία για την πλήρη άρση των κεφαλαιακών περιορισμών διατηρούνται επίσης σε ισχύ οι διατάξεις περί ποινικής ευθύνης για παραβάσεις που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια ισχύος των κεφαλαιακών περιορισμών, αλλά και για όσο διήρκεσε η τραπεζική αργία (υπενθυμίζεται ότι οι τράπεζες είχαν μείνει κλειστές κατά το διάστημα 29/6/2015 – 20/7/2015).
Όπως οριζόταν στην παράγραφο 14 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου της 18ης Ιουλίου 2015 (Επείγουσες Ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων) που είχε κυρωθεί με το άρθρο 4 του ν. 4350/2015, το "σπάσιμο"των κεφαλαιακών περιορισμών τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών και χρηματική ποινή μέχρι το 1/10 του ποσού της συναλλαγής, ενώ η τράπεζα ή ο εποπτευόμενος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς φορέας υποχρεούται να καταγγείλει τη σύμβαση εργασίας ή έργου του προσώπου που ευθύνεται για την παράβαση.
"Ασυλία" από διώξεις προβλέπεται για τα μέλη και τον γραμματέα της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών. Ειδικότερα, στην τροπολογία προβλέπεται ότι τα μέλη και ο γραμματέας της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, καθώς και τα μέλη και ο γραμματέας της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών που συστήθηκε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 28ης Ιουνίου 2015, όπως και τα μέλη της ομάδας υποστήριξης που συστήθηκε με την ΠΝΠ της 14ης Ιουλίου 2015, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους δεν υπέχουν ποινική, αστική, διοικητική ή άλλη ευθύνη, εκτός και αν αποδειχτεί ότι βαρύνονται με δόλο. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι η άσκηση ποινικής δίωξης αναστέλλεται για μια πενταετία.
Σημειώνεται ότι το Ηλεκτρονικό Αρχείο της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών σφραγίζεται και τηρείται αναλλοίωτο, σε αδρανή κατάσταση, στην ΤτΕ, με ευθύνη της Διεύθυνσης Πληροφορικής. Ειδικότερα ζητήματα σχετικά με το Ηλεκτρονικό Αρχείο δύνανται να ρυθμίζονται με Πράξη του Διοικητή της ΤτΕ.
Το φυσικό αρχείο τηρείται στη Διεύθυνση Χρηματοοικονομικής Πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών και ειδικότερα θέματα σχετικά με το φυσικό αρχείο δύνανται να ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Το αρχείο είναι προσβάσιμο από τις εποπτικές αρχές, καθώς και από κάθε ελεγκτική, δικαστική ή εισαγγελική αρχή για τη διερεύνηση τυχόν παραβάσεων στην τήρηση των κεφαλαιακών περιορισμών. Η διαγραφή στοιχείων από το αρχείο μπορεί να γίνει με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και μόνο μετά την παρέλευση εικοσαετίας από την λήψη της απόφασης της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.