Του Γιώργου Καισάριου
Μην νομίζετε ότι η υποβάθμιση της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς σε αναδυόμενη από ανεπτυγμένη αγορά είναι καλό μαντάτο. Όπως μια νομισματική υποτίμηση σημαίνει ότι κάτι δεν κάνεις καλά και ότι δεν είσαι ανταγωνιστικός, έτσι και η υποβάθμιση της αγοράς μας δεν είναι καλό νέο.

Το ότι μια φορά και έναν καιρό όταν ήμασταν αναδυόμενη αγορά και ο ΓΔ είχε πάει στις 6500 μονάδες, δεν σημαίνει ότι θα τον ξαναδούμε σε αυτά τα επίπεδα σύντομα.

Κατ΄ αρχάς, πέραν του ότι οι τράπεζες έχουν καμιά εικοσαριά φορές περισσότερες μετοχές απ΄ό,τι που είχαν προ δεκαετίας (και άρα δεν θα τις δείτε ποτέ ξανά σε απόλυτα νούμερα στα παλιά επίπεδα), θα πρέπει να συντρέχουν και οι λόγοι για να έρθουν ξένοι επενδυτές σε τέτοιο βαθμό, προκειμένου να πάει η αγορά μας πάνω πάρα πολύ. Τέτοιοι λόγοι δεν συντρέχουν.

Το ότι ορισμένες μετοχές έχουν ανέβει διότι είναι σε κάποια ETF και έρχεται κάνα ρετάλι σε ρευστότητα προς εμάς, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Το ότι ο Mobius ενδεχομένως να τοποθετηθεί σε μερικά χαρτιά επίσης.

Η αγορά για να πάει πολύ πάνω <b>απαιτεί ντόπιους λιανικούς πελάτες</b>. Με τους θεσμικούς ποτέ δεν φουσκώνει μια αγορά. Ενδεικτικό είναι ότι προ της κρίσης οι ξένοι είχαν το 50% της αγοράς και σήμερα έχουν πάλι το 50% της αγοράς. Οι ξένοι εγκλωβίστηκαν (μεταξύ τους) όπως και όλοι οι άλλοι.

Θεωρητικά μπορεί να συντρέξουν λόγοι για να δούμε την αγορά ξανά στις 4.000 μονάδες, αλλά προς το παρόν, εγώ προσωπικά, δεν μπορώ να δω τόσο μακριά. Επίσης, δεν μπορεί κανείς να ποντάρει τόσο μακριά σε καμία αγορά και σε κανένα αγαθό η μετοχή.

Υπάρχει όμως και ένας άλλος λόγος. Οι αναδυόμενες αγορές αρχίζουν και χάνουν την λάμψη τους. Δεν θα έλεγα ότι όλοι τρέχουν πανικόβλητοι να φύγουν από την Ινδία, την Κίνα, τη Ρωσία, τη Βραζιλία και πολλές άλλες αγορές, αλλά είναι δεδομένο ότι έχουν χάσει ένα μέρος της αίγλης τους.

Οι αναδυόμενες οικονομίες σήμερα αντιμετωπίζουν κυκλικά και διαρθρωτικά προβλήματα και πάρα πολλοί στη δύση αρχίζουν και χάνουν την υπομονή τους, καθώς όλοι ανέμεναν τόσα χρόνια πολλά από αυτά τα ζητήματα να είχαν επιλυθεί. Η μαζική έξοδος κεφαλαίων που παρατηρήσαμε πριν λίγο καιρό από χώρες όπως Βραζιλία και Τουρκία, είναι ενδεικτικό της διαφοροποίησης της αγοράς απέναντι στις αναδυόμενες αγορές.

Χτες η ελβετική UBS αποφάσισε να μειώσει το προσωπικό που απασχολεί στα τμήματα που συμβουλεύουν πλούσιους πελάτες από τις αναδυόμενες αγορές. Αυτοί οι πελάτες έχουν διαθέσιμα προς επένδυση πάνω από 25 εκατομμύρια δολάρια. Πηγές αναφέρουν ότι οι μειώσεις προσωπικού θα γίνουν στην Μέση Ανατολή, Τουρκία, και σε επιλεγμένες χώρες της Ασίας. Ενδεικτικό είναι ότι σχεδόν όλο το γραφείο της εταιρείας στο Dubai θα φύγουν.

Χτες η S&P είπε ότι οι αναδυόμενες ενδεχομένως να σπρώξουν την Ευρώπη σε ύφεση. Τι σημαίνει αυτό άραγε;; Για να δούμε ύφεση στην Ευρώπη, πόσο κάτω και πόση ύφεση θα πρέπει να δουν αυτοί;

Με λίγα λόγια, δεν φτάνει που θεμελιωδώς δεν μπορούμε να σταθούμε στον παγκόσμιο χρηματιστηριακό χάρτη, γίναμε και αναδυόμενη αγορά την χειρότερη χρονικά στιγμή, όπου οι αναδυόμενες έχουν χάσει την λάμψη τους και βλέπουμε σημάδια αποεπένδυσης από τις αυτές. 
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, μην νομίζουμε ότι η Ελλάδα θα μπορεί να ξεχωρίσει και να προσελκύσει με ευκολία το ενδιαφέρον των επενδυτών που αγοράζουν αναδυόμενες αγορές, μόνο και μόνο επειδή γίναμε και εμείς αναδυόμενη αγορά.

Εν ολίγοις, από όπου και να το δούμε, η υποβάθμιση της ελληνικής αγοράς σε αναδυόμενη από ανεπτυγμένη, δεν είναι καλό μαντάτο.