Β

H αυτο-θυσία του Αλέξη

Η πρόταση όπως τουλάχιστο την παρουσίασε το όχι και τόσο αξιόπιστο non paper του Mαξίμου (από τους θεσμούς θα πληροφορηθούμε το πραγματικό εύρος των μέτρων) έχει ήδη προκαλέσει σοκ και δέος σε έναν λαό που περίμενε με ένα νόμο να καταργηθεί το Μνημόνιο και να πάρει μπρος το Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Παρότι η πρόταση περιλαμβάνει και πολλά σωστά μέτρα, στο σύνολό της είναι αντιαναπτυξιακή μια και υπόσχεται φοροεπιδρομή, αυξήσεις εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία και δεσμεύσεις για νέα κρυφά μέτρα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Πρώτου Θέματος η πρόταση προβλέπει:
Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ (αρχίζοντας από φέτος κιόλας), αυξήσεις ΦΠΑ σε Μύκονο, Σαντορίνη και τα κοσμοπολίτικα νησιά του Αιγαίου, αλλά και δεσμεύσεις για νέα «κρυφά μέτρα» αν δεν επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος, περιλαμβάνονται στο πακέτο μέτρων που απέστειλε στους θεσμούς ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Με το πακέτο μέτρων η κυβέρνηση ζητά να κλείσει μία συμφωνία-μαμούθ για :
- χρηματοδότηση των δανειακών αναγκών της χώρας από την 01/07/2015 έως τις 30/06/2018, για τρία δηλαδή χρόνια. Το ακριβές ποσό τελεί υπό διαπραγμάτευση αλλά μπορεί να φτάνει και στα 70 δισ. ευρώ.
- ρύθμιση του ελληνικού χρέους ώστε να μην απαιτηθούν ξανά νέα μέτρα
- ένα τεράστιο και εμπροσθοβαρές αναπτυξιακό πακέτο για τη χώρα μας, ύψους 35 δισ. ευρώ.
Ουσιαστικά δεν υπάρχουν αποκλίσεις σε σχέση με τις προτάσεις Γιούνκερ της 28ης Ιουνίου. Ωστόσο το νέο πακέτο προτάσεων περιλαμβάνει και «ρήτρες» σε περίπτωση που πέσουν έξω τα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά. Αν δεν επιτευχθούν οι προβλεπόμενες εισπράξεις φόρων, τότε θα ληφθούν μέτρα όπως:
(i) αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα έσοδα από ενοίκια, σε 15% αντί 11% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ ετησίως για πρόσθετα έσοδα 160 εκατομμύρια ευρώ σε 35% από 33% στα εισοδήματα πάνω από 12.000 ευρώ, για επιπλέον έσοδα 40.000.000 ευρώ.
(ii) ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων θα αυξηθεί κατά επιπλέον ποσοστιαία μονάδα (δηλαδή από 28% έως 29%), που θα οδηγήσει σε πρόσθετα έσοδα ύψους 130.000.000 ευρώ.
Με τις νέες προτάσεις βαίνει προς πλήρη ιδιωτικοποίηση και ο ΟΤΕ, θα εφαρμοστούν τα μέτρα (toolkit) που προτείνει ο ΟΟΣΑ, μειώνονται οι μισθοί των νεοπροσλαμβανομένων στο δημόσιο, δεν αυξάνεται ο κατώτατος μισθός στο δημόσιο (παρά εμμέσως μόνον μέσω της επαναφοράς των συλλογικών συμβάσεων) και μειώνονται οριακά κατά 100 εκατ. φέτος και 200 εκατ. το 2016 τα ανώτατα όρια αμυντικών δαπανών.
 
1. Προϋπολογισμός
- Θα κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός αλλά θα τεθούν σε νέα διαπραγμάτευση οι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος 1%, 2%, 3%, και 3,5% του ΑΕΠ για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα, λόγω της ύφεσης και της κακής κατάστασης της Οικονομίας.
- νέος οργανικός νόμος και νέο σύστημα ελέγχου της πορείας του προϋπολογισμού
 
2. Φορολογία
(α) Μεταρρύθμιση του ΦΠΑ:
(i) τρεις συντελεστές ΦΠΑ:
- βασικός συντελεστής 23% (θα περιλαμβάνει και εστιατόρια και υπηρεσίες τροφοδοσίας),
- μειωμένος συντελεστής 13% για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό, (εκτός από την αποχέτευση),
- υπερ-μειωμένος συντελεστής 6% μόνο για φάρμακα, βιβλία, και τα θέατρα,
(ii) καταργούνται εξαιρέσεις και απαλλαγές από ΦΠΑ (ασφάλιστρα κλπ)
(iii) καταργούνται σταδιακά οι εκπτώσεις στα κοσμοπολίτικα νησιά του Αιγαίου, που έχουν το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα και δέχονται τον μεγαλύτερο αριθμό τουριστών. Η μείωση των εκπτώσεων θα αρχίσει από τον Οκτώβριο φέτος και θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2016. Προβλέπεται να δοθούν αντισταθμιστικά μέτρα ενίσχυσης για τους κατοίκους.
Η αύξηση αυτή του συντελεστή ΦΠΑ μπορεί να αναθεωρηθεί στο τέλος του 2016, με την προϋπόθεση ότι θα βρεθούν ισοδύναμα πρόσθετα έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής κλπ.
(iv) αλλαγές στο καθεστώς υπαγωγής στον ΦΠΑ των μικρομεσαίων
(β) μπαίνουν περιορισμοί για ένταξη στο καθεστώς φορολόγησης των αγροτών, αλλά καταργείται και η ειδική έκπτωση στο πετρέλαιο των αγροτών.
(γ) επιβάλλεται άμεσα 100% προκαταβολή του φόρου για την επόμενη χρονιά στα κέρδη των επιχειρήσεων, αλλά και για τον φόρο εισοδήματος ατομικών επιχειρήσεων μέχρι τα τέλη του 2017 (αντί του 2016 που είχε προτείνει πριν δύο εβδομάδες ο Γιούνκερ).
(δ) αυξάνεται η εισφορά αλληλεγγύης αλλά μονιμοποιείται και η παρακράτησή της στην πηγή των εισοδημάτων.
(ε) περιορίζονται οι δικαιούχοι επιδότησης για πετρέλαιο θέρμανσης το 2016.
(στ) αλλάζουν οι τιμές ζώνης των αντικειμενικών αξιών, αλλά αυξάνονται οι συντελεστές φόρου ακινήτων, αν χρειαστεί, για να διασφαλιστούν το 2015 και το 2016 έσοδα από τον φόρο ακίνητης περιουσίας ύψους 2,65 δισ. ευρώ.
(ζ) νέα ποινική νομοθεσία σχετικά με τη φοροδιαφυγή και τη φορολογική απάτη
(η) αλλάζει ο συντελεστής του φόρου του ναυτιλιακού κλάδου
(θ) αύξηση στον φορολογικό συντελεστής εταιρειών από 26% σε 28% από τον Σεπτέμβριο
(ι) φόρος επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων
(ια) καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων
(ιβ) φόρος πολυτελείας για τα σκάφη αναψυχής άνω των 10 μέτρων και αύξηση του συντελεστή από 10% σε 13%, που θα επιβληθεί με τα εκκαθαριστικά που εκδίδονται φέτος
 
3. Συντάξεις
(α) ρήτρα μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ
(β) μεταρρυθμίσεις με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015, ώστε να επιτευχθεί σταδιακά εξοικονόμηση ύψους 0,25% -0,5% του ΑΕΠ ετησίως το 2015 και 1 % του ΑΕΠ για ολόκληρο το έτος το 2016
(γ) εφαρμογή ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση και σταδιακή εξάλειψη των εξαιρέσεων λόγω θεμελιωμένων δικαιωμάτων
(δ) σταδιακή προσαρμογή του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, ή στα 62 έτη και εισφορές 40 ετών μέχρι το 2022 (πλην των βαρέων και ανθυγιεινών και των μητέρων παιδιών με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ).
(ε) περιορισμός των κοινωνικών συντάξεων
(στ) αύξηση των συντάξεων του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους
(ζ) σταδιακή κατάργηση του επιδόματος αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) και υποκατάσταση από το εγγυημένο εισόδημα έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2019. Κόβεται άμεσα το ΕΚΑΣ για το 20% των δικαιούχων με τα υψηλότερα εισοδήματα.
(η) εξομοίωση εισφορών σε όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία (και του ΟΓΑ) με τα ισχύοντα στο ΙΚΑ από 1ης Ιουλίου 2015
(θ) στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών
(ι) σταδιακή κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων
 
4. Εργασιακά
(α) θεσμοθέτηση το φθινόπωρο των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Δεν προβλέπεται άλλος τρόπος για αυξήσεις ή επαναφορά του κατώτατου μισθού «με ένα νόμο».
(β) μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας
Συγκεκριμένα στις προτάσεις αναφέρεται:
«Έναρξη διαδικασίας διαβούλευσης παρόμοιας με εκείνη που προβλέπεται για τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού (άρθ. 103 του Ν. 4172/2013) για την αναθεώρηση των υφιστάμενων πλαισίων για τις ομαδικές απολύσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές σε άλλα μέρη της Ευρώπης.
Περαιτέρω συμβολή στην επανεξέταση που περιγράφεται ανωτέρω θα παρασχεθεί από διεθνείς οργανισμούς και το ILO (Διεθνές Γραφείο Εργασίας). Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα καταρτιστούν σε διαβούλευση με τους θεσμούς. Δεν θα γίνει καμία αλλαγή στο τρέχον πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων πριν από την περάτωση της επανεξέτασης και, σε κάθε περίπτωση, όχι πριν από τα τέλη του 2015. Κάθε προτεινόμενη τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου θα γίνει μόνο σε συμφωνία με την ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ. Οι αρχές θα λάβουν μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων επιχειρήσεων και η προστασία των εργαζομένων, καθώς και τα φορολογικά έσοδα και οι πόροι της κοινωνικής ασφάλισης».
 
5. Δημόσια διοίκηση
(α) ενιαία μισθολογική κλίμακα, με έναρξη ισχύος την 1η Ιανουαρίου 2016 με άνοιγμα της «ψαλίδας» μεταξύ υψηλών και χαμηλών μισθών και μείωση του εισαγωγικού μισθού στα 586 ευρώ
(β) περιορισμοί σε άδειες, ημερήσιες αποζημιώσεις, έξοδα ταξιδίων, επιδόματα κλπ.
(γ) πλαφόν για μισθολογικές δαπάνες και το προσωπικό στο δημόσιο, που θα μειώνονται ως το 2019
(δ) αξιολογητές των επιδόσεων όλων των υπαλλήλων
 
6. Αγορές
• Εφαρμογή όλων των συστάσεων από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ (toolkit I και ΙΙ)
• Άνοιγμα των επαγγελμάτων μηχανικών, συμβολαιογράφων, αναλογιστών, δικαστικών επιμελητών, και απελευθέρωση της αγοράς τουριστικών μισθωμάτων και μεταφοράς με πορθμεία
• μείωση της γραφειοκρατίας αδειοδότησης επενδύσεων κλπ
• μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου
 
7. Ιδιωτικοποιήσεις
• αποκρατικοποίηση της εταιρείας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ΑΔΜΗΕ ή θα εξεταστεί άλλη εναλλακτική πρόταση έως τον Οκτώβριο του 2015.
• το δημόσιο θα μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ το υπόλοιπο πακέτο μετοχών του ΟΤΕ.
• ολοκλήρωση διαδικασιών για τους περιφερειακούς αερολιμένες, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την ΕΓΝΑΤΙΑ, τους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης και του Ελληνικού (ακριβής κατάλογος περιλαμβάνεται στο τεχνικό υπόμνημα)
• διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και τα σχετικά τέλη χρήσης των σχετικών συχνοτήτων
• φορολογία 30% επί των ακαθαρίστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια και στα VLT («φρουτάκια) που προβλέπεται να εγκατασταθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016ι
• υποβολή προσφορών για την έκδοση αδειών 4G και 5G.

Η Μετάφραση στα Ελληνικά
Ελλάδα: Προαπαιτούμενες Ενέργειες
 
Πολιτικές Δεσμεύσεις και πράξεις που λαμβάνονται, μετά από διαβούλευση με στελέχη των ΕΚΤ-ΔΝΤ-Κομισιόν:
 
1. Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός 2015 και Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2016-19

Εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου 2015 συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2015 και ένα μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα, το οποίο συνοδεύεται από ένα πακέτο αξιόπιστων κέντρων. Το νέο δημοσιονομικό μονοπάτι βασίζεται σε στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων 1%, 2%, 3% και 3,5% του ΑΕΠ για 2015, 2016, 2017 και 2018. Στο πακέτο περιλαμβάνονται μεταρρυθμίσεις στον ΦΠΑ, άλλα φορολογικά μέτρα, μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό, μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, μεταρρυθμίσεις που αφορούν την ενίσχυση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και άλλα παραμετρικά μέτρα που εξηγούνται παρακάτω.
 
2. Μεταρρύθμιση ΦΠΑ

Εφαρμογή νομοθεσίας για μεταρρυθμίσεις στο σύστημα ΦΠΑ, που θα εφαρμοστεί από 1η Ιουλίου 2015. Η μεταρρύθμιση θα στοχεύσει σε αύξηση των εσόδων που αντιστοιχεί στο 1% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση από τις παραμετρικές μεταβολές.
 
Το νέο σύστημα ΦΠΑ:
I. Ενοποιήση των συντελεστών σε έναν βασικό συντελεστή 23%, στον οποίο θα περιλαμβάνονται εστιατόρια και catering και έναν μειωμένο συντελεστή στο 13% για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό (εξαιρείται η αποχέτευση) και έναν ιδιαίτερα μειωμένο συντελεστή 6% για φάρμακα, βιβλία και θέατρα, ii. Άρση των εξαιρέσεων και διεύρυνση της βάσης και αύξηση του συντελεστή για την ασφάλεια και iii. Κατάργηση του μειωμένου συντελεστή στα νησιά, ξεκινώντας από τα νησιά με υψηλό εισόδημα και αυτά που αποτελούν τους πιο δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς, ενώ εξαιρούνται τα πλέον απομακρυσμένα. Θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016 ως αρμόζει και θα έχει στόχο δημοσιονομικά ουδέτερα μέτρα προκειμένου να αποζημιωθούν οι κάτοικοι που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες ανάγκες. Οι νέοι συντελεστές ΦΠΑ για ξενοδοχεία και νησιά θα εφαρμοστούν από τον Οκτώβριο του 2015.
Η αύξηση στον συντελεστή του ΦΠΑ, όπως περιγράφεται παραπάνω, θα επανεξετασθεί στο τέλος του 2016, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν επιπρόσθετα έσοδα μέσω μέτρων κατά της φοροδιαφυγής και βελτιωθεί η εισπραξιμότητα του ΦΠΑ. Κάθε απόφαση για επανεξέταση και αναμόρφωση θα ληφθεί σε συνεργασία με τους θεσμούς.
3. Δημοσιονομικά διαρθρωτικά μέτρα
Εφαρμογή νομοθεσίες για:
- «διαγραφούν» οι πιθανότητες φοροαποφυγής (π.χ. αλλαγή του τρόπου ορισμού για τον χαρακτηρισμό ως αγρότης), λήψη μέτρων για αύξηση του φορολογικού συντελεστή για επιχειρήσεις το 2016 και προκαταβολή 100% του φόρου επιχειρήσεων και σταδιακά για τις ατομικές επιχειρήσεις έως το 2017. Κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στον φορολογικό κώδικα έως το 2017, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης,
- κατάργηση επιχορηγήσεων του πετρελαίου για τους αγρότες και εφαρμογή καλύτερων προϋποθέσεων, προκειμένου να καταργηθούν οι δαπάνες των επιχορηγήσεων για το πετρέλαιο θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016,
- σε ό,τι αφορά την αναμόρφωση των φόρων ανά ζώνη ιδιοκτησίας, θα υπάρξει προσαρμογή του φόρου ακινήτων εάν κριθεί απαραίτητο, ώστε να διασφαλιστούν τα έσοδα 2,65 δισ. ευρώ, από τη φορολόγηση ακινήτων για το 2015 και το 2016 και αλλαγή του ελάχιστου φόρου προσωπικού εισοδήματος,
- κατάργηση του διασυνοριακού φόρου που εφαρμόστηκε βάσει του νόμου (ΧΧΧΧ/2015) και αλλαγή των πρόσφατων τροποποιήσεων του ITC στον νόμο για τη δημόσια διοίκηση (ΧΧΧΧ/2015), συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής μεταχείρισης των εισοδημάτων των αγροτών,
- εφαρμογή σημαντικών μεταρρυθμίσεων στους κώδικες για τον φόρο εισοδήματος και φορολογικών εσόδων: εφαρμογή νέου Ποινικού Νόμου για την Φοροδιαφυγή και Απάτη, ώστε να μεταρρυθμιστεί το Ειδικός Νόμος Προστίμων 2523/1997 και οποιοσδήποτε άλλη νομοθεσία και να αντικατασταθεί το Άρθρο 55, παράγραφοι 1 και 2 του Κώδικα Φορολογικών Εσόδων και με στόχο να εκσυγχρονιστεί και να διευρυνθεί η έννοια της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής για όλες τις μορφές φόρων. Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Αρχείων για τα πρόστιμα, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν επιβληθεί μέσω του νόμου 2523/1997, ο οποίος αφορά το φορολογικό πλαίσιο για συγκεκριμένα επενδυτικά σχήματα και των συμμετεχόντων σε αυτά, βάσει του ITC και σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις καλύτερες πρακτικές της Ευρωζώνης,
- εφαρμογή νομοθεσίας για αναβάθμιση του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό: I. Εισαγωγή πλαισίου για τις ανεξάρτητες αρχές, ii. Κατάργηση των εξωδικαστικών συμφωνιών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των λογιστών (υπόλογοι), iii. Παροχή στη ΓΓΔΕ αποκλειστική οικονομική δυνατότητα και των αρμοδιοτήτων του ΓΛΚ προκειμένου να «παρακολουθεί» τα δημόσια οικονομικά και iv. Κατάργηση του γραφείου των δημοσιονομικών ελεγκτών έως τον Ιανουάριο του 2017,
- αύξηση του φορολογικού συντελεστή για το τονάζ και κατάργηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος για την ναυτική βιομηχανία.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2015 (I) απλοποίηση του χρονοδιαγράμματος φόρων προσωπικού εισοδήματος, (ii) επανασχεδίαση και ενσωμάτωση στο ITC του επιδόματος αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016, προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερη χρονική εφαρμογή για το φορολογικό σύστημα (iii) διανομή ενός κύκλου προστίμων ώστε να διασφαλιστεί η κατανοητή και ορθή εφαρμογή του Κώδικα Φορολογικών Εσόδων, (iv) και άλλες εναπομείνασες μεταρρυθμίσεις όπως αναφέρονται στην έκθεση του ΔΝΤ για τη χώρα (Country Report No. 14/151).
Στην υγεία, με εφαρμογή από 1η Ιουλίου 2015: (I) επαναφορά της πλήρους συνταγογράφησης φαρμάκων generics και μη προστατευμένων από πατέντα, χωρίς εξαιρέσεις, (ii) μείωση, ως πρώτο βήμα της τιμής των μη προστατευμένων από πατέντα φαρμάκων κατά 50% και όλων των generics κατά 32,5% σε σύγκριση με την τιμή της πατέντας και ανάκληση των εξαιρέσεων εξαιτίας κεκτημένων δικαιωμάτων για φάρμακα τα οποία κυκλοφορούν στην αγορά από το 2012 και (iii) επαναπροσδιορισμός και περιορισμός των τιμών των διαγνωστικών εξετάσεων προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι δομικές δαπάνες με τους στόχους του claw back και (iv) πλήρης είσπραξη για το 2015 όλων των εσόδων του claw back από τις ιδιωτικές κλινικές, τα διαγνωστικά κέντρα, τη φαρμακοβιομηχανία και επέκταση των ορίων του claw back που ισχύουν για το 2015 και στο 2016.
Εφαρμογή της Επανεξέτασης του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης βάσει των συμφωνηθέντων αναφορών και σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα ώστε να επιτευχθεί εξοικονόμηση δαπανών που θα αντιστοιχεί στο 1/2% του ΑΕΠ, με στόχο να χρηματοδοτηθεί, χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση η σταδιακή κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος τον Ιανουάριο του 2016.
Εφαρμογή νομοθεσίας ώστε να υπάρξει:
- μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 και 200 εκατ. το 2016, μέσω στοχευμένων κινήσεων, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των προμηθειών αλλά και του προσωπικού,
- εφαρμογή μεταρρύθμισης στον κώδικα εισοδήματος για (ώστε να καλύπτει και τη φορολόγηση κεφαλαίου), επενδυτικά «οχήματα», αγρότες, αυτοαπασχολούμενους κτλ,
- αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις στο 28% από 26%,
- επιβολή φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις,
- προκήρυξη διεθνούς δημόσιας προσφοράς για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και χρήση των αντίστοιχων συχνοτήτων και
- επέκταση της εφαρμογής του φόρου πολυτελείας για σκάφη αναψυχής άνω των 5 μέτρων και αύξησή του στο 13% από 10%, εφαρμοζόμενη από τον φόρο εισοδήματος του 2014 και μετά,
- άντληση εσόδων μέσω της δημοπράτησης των αδειών κινητής τηλεφωνίας 4G και 5G.
Θα επεξεργαστούμε ορισμένα μέτρα επανόρθωσης σε περίπτωση δημοσιονομικού κενού και θα αφορούν: (I) αύξηση του φορολογικού συντελεστή για έσοδα από ενοίκια, για ετήσιο εισόδημα κάτω από 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%), με επιπλέον έσοδα 160 εκατ. ευρώ και αύξηση στο 35% (από 33%) για ετήσια έσοδα άνω των 12.000 ευρώ, με στόχο επιπλέον έσοδα 40 εκατ. ευρώ, (ii) ο φορολογικός συντελεστής για επιχειρήσεις θα αυξηθεί κατά μία ποσοστιαία μονάδα (π.χ. στο 29% από 28%), κάτι το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα επιπλέον έσοδα 130 εκατ. ευρώ.