Του Γ. Αγγέλη
Σύμφωνα με πληροφορίες του "Κεφαλαίου", τα στοιχεία πάνω στα οποία θα συζητήσουν οι υπουργοί Οικονομικών του Eurogroup αφού προηγηθούν οι συναντήσεις του Washington Group και των ΥΠΟΙΚ του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος είναι τα ακόλουθα:
- Από την πλευρά των "Θεσμών" για τη β' αξιολόγηση, θα κατατεθεί το προσωρινό κείμενο των μέχρι στιγμής διαπραγματεύσεων, στο οποίο τα σε εκκρεμότητα "κόκκινα σημεία" αφορούν, στο (διαχειρίσιμο κατά την κυβέρνηση) δημοσιονομικό κενό για το 2018, στις διαφορές για το εργασιακό που συνοδεύονται με εναλλακτικές προτάσεις και στις επιφυλάξεις όσον αφορά την αντιμετώπιση των NPLs και των ιδιωτικοποιήσεων που συνοδεύονται με νέες απαιτήσεις. Σε όλα, όμως, τα σημεία αυτά η εκτίμηση της Κομισιόν είναι ότι η δυνατότητα σύγκλισης υφίσταται μέσα στο διάστημα του επόμενου δεκαημέρου.
- Από την πλευρά του ESM, θα κατατεθεί το σχέδιο για τα αποκαλούμενα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, για τα οποία υπάρχει συμφωνία όλων των πλευρών –και του ΔΝΤ– ότι υπό τις παρούσες συνθήκες μπορούν να αποδώσουν ένα αποτέλεσμα απομείωσης της παρούσης αξίας του χρέους έως και 21% του ΑΕΠ με την ολοκλήρωση της αποπληρωμής του. Επίσης, θα υπάρξει ενημέρωση για τις "ιδέες" που αφορούν τον σχεδιασμό των μεσοπρόθεσμης εφαρμογής μέτρων, ήτοι εκείνων που θα μπορούσαν να δρομολογηθούν, εφόσον χρειαστεί, μετά το 2018. Στα μεσοπρόθεσμα μέτρα, από την πλευρά του ESM, οι προτάσεις προς το παρόν περιορίζονται στην ενεργοποίηση προβλέψεων από τα προηγούμενα προγράμματα, δηλαδή προβλέψεων που αφορούν τη χρήση των κερδών από τα ομόλογα που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ (ANFAs και SMPs). Επίσης, στο σκέλος αυτό έχει τεθεί η "ιδέα" της περαιτέρω επιμήκυνσης της μέσης διάρκειας του χρέους (που με τα βραχυπρόθεσμα μέτρα θα είναι 32,5 έτη) για όλα τα δάνεια που αφορούν τον EFSF/ESM και τα διακρατικά δάνεια (GLF) με παράλληλες ρυθμίσεις που να αφορούν τη διατήρηση των χαμηλών επιτοκίων.
- Από πλευράς του ΔΝΤ, το οποίο θα παρευρίσκεται στη συνάντηση της Δευτέρας με τον κ. Τόμσεν, επισήμως δεν έχει αλλάξει η θέση που λέει ότι η χρησιμότητα των βραχυπρόθεσμων μέτρων που καταλήγουν σε ελάφρυνση του χρέους κατά 21,8% του ΑΕΠ είναι αναγκαία. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του χρέους μακροπρόθεσμα. Για τον λόγο αυτό, ζητά την παράλληλη και εξαρχής τοποθέτηση της Ευρωζώνης για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα, αλλά αξιολογεί ως μη επαρκή αυτά που έχει αρχίσει να επεξεργάζεται ο ESM. Αντίθετα, συνιστά τη σημαντικά μεγαλύτερη επιμήκυνση της μέσης διάρκειας του χρέους και μια ανάλογης έκτασης επέκταση της περιόδου χάριτος για τις πληρωμές χρεολυσίων και τόκων.
O συμβιβασμός
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η "λύση" σύγκλισης απόψεων, στην οποία φαίνεται να κινούνται όλες οι πλευρές προκειμένου να αποφευχθεί μια επικίνδυνη καθυστέρηση στην τελική συμφωνία πέραν του Φεβρουαρίου του 2017, προσανατολίζεται σε ένα "μικτό σχήμα". Σε αυτό το σχήμα –με προϋπόθεση παραχωρήσεων από τις "κόκκινες γραμμές" της ελληνικής πλευράς– θα δρομολογείται μία "καταρχήν συμφωνία" τόσο για την πορεία της αξιολόγησης όσο και για την διαδικασία αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους:
- Από την πλευρά της Ευρωζώνης θα αναγνωρίζεται ότι το ελληνικό πρόγραμμα είναι "on track" και θα καταγράφονται οι υπολειπόμενες εκκρεμότητες με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Όσον αφορά το χρέος -  με την προϋπόθεση ολοκλήρωσης της  Β αξιολόγησης - θα δρομολογεί αρχές 2017 το πακέτο βραχυπρόθεσμων μέτρων και θα επεξεργάζεται σε συνεργασία με το ΔΝΤ τη διαμόρφωση των μεσοπρόθεσμων μέτρων που θα πρέπει να είναι έτοιμα από το 2018, εφόσον χρειαστούν.
Παράλληλα, θα εξετάσει την αναπροσαρμογή της απαίτησης για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ στη μετά το 2018 τετραετία, σε συνάρτηση με την πορεία την οικονομίας  (δηλαδή του ΑΕΠ) και τους σε πραγματικό χρόνο ενεργούς πολλαπλασιαστές των μέτρων που εφαρμόζονται…
- Το ΔΝΤ θα αναγνωρίζει την αποτελεσματικότητα των βραχυπρόθεσμων μέτρων, θα εντοπίζει την ανεπάρκειά τους για να χαρακτηριστεί το ελληνικό χρέος βιώσιμο μακροπρόθεσμα, αλλά "θα συνεργαστεί με την Ευρωζώνη" για μια αποτελεσματική πλατφόρμα μεσοπρόθεσμων μέτρων που θα καλύπτει αυτή την ανεπάρκεια και η οποία θα πρέπει να ενεργοποιηθεί μετά το 2018.
- Η ελληνική πλευρά, πέραν του να κλείσει τη β' αξιολόγηση, θα πρέπει να δεσμευτεί με την αποδοχή ενός μηχανισμού ανάλογου με τον υφιστάμενο "κόφτη" για τη διασφάλιση των πρωτογενών πλεονασμάτων και μετά το 2018, τουλάχιστον μέχρι και το 2022.
Διασκέψεις διαρκείας μέχρι τη Δευτέρα
Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές στις Βρυξέλλες, με πρωτοβουλία του Βερολίνου, θα αυξηθεί η πυκνότητα των τηλεδιασκέψεων, διμερών και πολυμερών, των μελών του άτυπου Washington Group αλλά και των ΥΠΟΙΚ του ΕΛΚ μέχρι να διατυπωθεί η τελική φόρμουλα για την καταρχήν συμφωνία τη Δευτέρα.
Όπως διευκρίνισε ο αρμόδιος από πλευράς Κομισιόν για τη διαπραγμάτευση στο ελληνικό πρόγραμμα, κ. Μοσκοβισί, επιστρέφοντας από την επίσκεψή του στην Αθήνα, η ολοκλήρωση μιας συμφωνίας είναι πιθανό να απαιτήσει και μια... συμπληρωματική συνάντηση (τηλεδιάσκεψη) των υπουργών Οικονομικών πριν από τα Χριστούγεννα, πέραν εκείνης της Δευτέρας. Αυτή θα αφορά κυρίως τα ζητήματα προσέγγισης μεταξύ Ευρωζώνης και ΔΝΤ, καθώς ο κ. Τόμσεν έχει ζητήσει από τους ΥΠΟΙΚ να του διασφαλίσουν μια καταστατικά νόμιμη φόρμουλα, με την οποία να μπορεί να απευθυνθεί στο διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου.
Και μια τέτοια συμφωνία θα πρέπει να έχει μεσοπρόθεσμα μέτρα ικανά να διπλασιάσουν το ποσοστό απομείωσης του ελληνικού χρέους...
Το κείμενο αποτελεί επικαιροποιημένη εκδοχή του ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στο "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.