της Αλεξάνδρας Γκίτση
 
Όσα ξόδεψαν οι Έλληνες καταναλωτές για e-αγορές όλο το 2014, δαπάνησαν οι Αμερικανοί καταναλωτές την περασμένη Δευτέρα, στη Cyber Monday, η οποία παρά τους φόβους αναλυτών ότι θα ήταν "υποτονική” έσπασε στην κυριολεξία τα "ταμεία”, αφού οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 3,36 δισ. ευρώ, δηλαδή ήταν αυξημένες κατά 12,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο ένα χρόνο πριν.

Σίγουρα τα ελληνικά online καταστήματα δεν πάνε να "χτυπήσουν" τη φετινή cyber εκπτωτική εβδομάδα τέτοιο τζίρο, ελπίζουν όμως ότι θα είναι καλύτερη από την περσινή, όπου οι πωλήσεις είχαν αυξηθεί κατά 49,7% σε σχέση με το 2014.

Το γεγονός πάντως ότι η φετινή εκπτωτική εβδομάδα των online καταστημάτων, που ξεκινά σήμερα και ολοκληρώνεται στις 7 Δεκεμβρίου, έρχεται λίγες ημέρες μετά την ελληνική Black Friday, έχει δημιουργήσει προβληματισμό για το αν και κατά πόσο θα επαναληφθεί η περσινή ποσοστιαία άνοδος των e-πωλήσεων.

Όχι άδικα, αφού η ελληνική Black Friday, η οποία μπορεί να μην ήταν η πρώτη φορά που πραγματοποιήθηκε ήταν όμως η πιο επιτυχημένη εμπορικά την τελευταία εξαετία "τράβηξε” από την αγορά ρευστό.

Βέβαια η φετινή Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου κάνει ποδαρικό σήμερα 1η του μήνα, όπου έχουν πληρωθεί οι δημόσιοι υπάλληλοι και μερίδα των ιδιωτικών υπαλλήλων. Επίσης στη διάρκειά της υπάρχει και μια σημαντική εορτή, αυτή του Αγίου Νικολάου, ενώ βρίσκεται μια ανάσα από τις εορτές των Χριστουγέννων όπου πραγματοποιείται παραδοσιακά ο μεγαλύτερος τζίρος στο λιανεμπόριο. Στοιχεία τα οποία γνωρίζουν καλύτερα οι online παίκτες, 100 εκ των οποίων από 50 που ήταν πέρυσι, θα συμμετάσχουν στην Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ελπίζοντας για το καλύτερο. 

Όπως γνωρίζουν πολύ καλύτερα πως η online κατανάλωση έχει μπει στην καθημερινότητα των Ελλήνων. Φέτος εκτιμάται ότι οι e-πωλήσεις θα ξεπεράσουν τα 4,2 δις. ευρώ για το σύνολο της χρονιάς, από 3,8 δις. ευρώ που ήταν η e-κατανάλωση το 2015. Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό ενδιαφέρον στοιχείο. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι 6,3 εκατομμύρια Έλληνες πάνω από 15 ετών είναι online, από αυτούς τα 3 εκατομμύρια αγόρασαν πέρυσι κάτι μέσω διαδικτύου ενώ η μέση δαπάνη ανά e-shopper το 2015 ανήλθε στα 1.273 ευρώ. 
 
Ήρθε και το Trustmark 


Εν τω μεταξύ έπειτα από δυόμιση χρόνια μελέτης, έρευνας και πιλοτικής λειτουργίας, το Σήμα Αξιοπιστίας για το Ελληνικό Ηλεκτρονικό Εμπόριο, το οποίο έχουν ήδη τέσσερα e-shops, μπαίνει πλέον σε κανονική λειτουργία και διάθεση. Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου - Ε.Σ.Η.Ε. (Greek Ecommerce Association - GR.EC.A., www.greekecommerce.gr), με την επιστημονική υποστήριξη του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν και Ηλεκτρονικού Εμπορίου - ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ο.Π.Α.), ανακοίνωσε χθες το GRECA Trustmark (www.trustmark.gr).

Το GRECA Trustmark πιστοποιεί τα ηλεκτρονικά καταστήματα σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και τον Κώδικα Δεοντολογίας του Ηλεκτρονικού Εμπορίου, όπως αυτός έχει θεσπιστεί από τον GR.EC.A., ενισχύοντας έτσι τη διαφάνεια και προφυλάσσοντας το εμπόριο από παράνομες πρακτικές (πάταξη παραεμπορίου και φοροδιαφυγής, ανύπαρκτα eshops, κτλ.).

Επίσης αποτελεί, όπως είπε χθες ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του GR.EC.A., κ. Φώτης Αντωνόπουλος "διαβεβαίωση και εγγύηση προς τους καταναλωτές που επισκέπτονται το εκάστοτε αξιολογημένο ηλεκτρονικό κατάστημα ότι συμμορφώνεται πλήρως στη νομοθεσία, τηρώντας τις βέλτιστες πρακτικές, όπως αυτές έχουν οριστεί μέσα από την αξιολόγηση πολλών ποιοτικών κριτηρίων”.