Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2016

Ναι σε νέα δημοσιονομικά μέτρα, όχι σε μεσοπρόθεσμη διευθέτηση του χρέους, αποφασίζει το Eurogroup

Ναι σε νέα δημοσιονομικά μέτρα, όχι σε μεσοπρόθεσμη διευθέτηση του χρέους, αποφασίζει το Eurogroup
Σενάρια απεμπλοκής της αξιολόγησης με «πολιτική απόφαση» για τα εργασιακά, συμφωνία στα μέτρων του ξεχωριστού μνημονίου του ΔΝΤ και διπλή έκθεση για τη βιωσιμότητα του χρέους (μια τώρα και μία μετά το 2018) επεξεργάζονται οι ευρωπαίοι δανειστές και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για να ξεπεράσουν τις μεταξύ τους διαφορές και να κλείσουν τον φάκελο «Ελλάδα».
Με την κυβέρνηση να ανεβάζει ρυθμούς στη νομοθέτηση των έως τώρα συμφωνηθέντων προαπαιτούμενων ενόψει του αναγνωριστικού Eurogroup της Δευτέρας (σ.σ. την Παρασκευή αναμένεται η κατάθεση πολυνομοσχεδίου), το μεγάλο παζάρι για να ληφθούν αποφάσεις εντός του 2016 ή μέχρι τον Ιανουάριο του 2017, διεξάγεται πλέον μεταξύ Βρυξελλών-Φρανκφούρτης και Ουάσινγκτον. Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες όλα δείχνουν ότι επιχειρείται σύγκλιση στις θέσεις των δανειστών, αλλά μακριά από τις προσδοκίες της Ελλάδας.
Πολιτική απόφαση για τις αλλαγές στα εργασιακά
Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση κορυφαίου στελέχους της ευρωζώνης αναφορικά με τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ότι σκοπός είναι να ευθυγραμμιστούν τα προαπαιτούμενα των δυο προγραμμάτων (ευρωπαϊκό MoU και μνημόνιο με το ΔΝΤ) και απαιτείται ταυτόχρονη συμφωνία και των τεσσάρων θεσμών.
Σχετικά με τις διαφορές που παραμένουν μεταξύ του ΔΝΤ και των ευρωπαϊκών θεσμών, σημείωσε ότι «από έναν αριθμό θεμάτων επί των οποίων δεν υπάρχει σύγκληση, η μεγάλη πλειοψηφία είναι ζητήματα τεχνικής φύσης και μπορούν να κλείσουν γρήγορα», συμπληρώνοντας: «Υπάρχουν ορισμένα θέματα τα οποία θα μείνουν ανοιχτά για συζήτηση ως το τέλος, λ.χ. σχετικά με τη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, δεν πιστεύω ότι το θέμα αυτό θα διευθετηθεί σε επίπεδο τεχνικών εμπειρογνωμόνων, αλλά ότι θα συζητηθεί σε ανώτερο επίπεδο. Δε βλέπω πάντως κάποιο τεράστιο και αξεπέραστο πρόβλημα και έχω την πεποίθηση ότι, εφόσον επιδειχθεί βούληση από όλους, θα μπορέσουμε να καταλήξουμε εντός του 2016». Ο ίδιος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο σύγκλησης και νέου Eurogroup λέγοντας ότι ενώ δεν υπάρχει κανένας σχετικός σχεδιασμός, αν «η παρελθούσα εμπειρία έχει δείξει ότι είμαστε ευέλικτοι».
Διπλή αξιολόγηση χρέους από το ΔΝΤ
Στο μέτωπο της διευθέτησης του χρέους που είναι το τελευταίο το οποίο θα αντιμετωπιστεί λόγω της πολυπλοκότητάς του -αλλά και το σημαντικότερο ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει πρόσβαση στις αγορές- οι διαφωνίες μεταξύ Βερολίνου και ΔΝΤ παραμένουν σημαντικές. Επιχειρείται, όμως, να ξεπεραστούν με «τρικ» ώστε να μην αποκλίνουν από τις αποφάσεις του Eurogroup του περασμένου Δεκεμβρίου και παράλληλα να διασφαλίζουν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα. Για να φτάσουμε στο σημείο να εκδοθεί το νέο DSA από το ΔΝΤ για το χρέος, απαιτείται τουλάχιστον συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο προκειμένου να ενσωματώνει τις δημοσιονομικές προβλέψεις όχι μόνο ως τα τέλη του προγράμματος, αλλά ως το τέλος του χρονοδιαγράμματος ωρίμανσης του ελληνικού χρέους που καλύπτεται από τα προγράμματα προσαρμογής. Πρόκειται συνεπώς για προβλέψεις που εκτείνονται σε βάθος πολλών δεκαετιών.
Ένα από τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι και αποκάλυψε χθες ευρωπαίος αξιωματούχος που πρόσκειται στην «ομάδα Σόιμπλε», είναι να γίνουν δύο διαφορετικές αξιολογήσεις της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, μία τώρα με βάση τα βραχυπρόθεσμα μέτρα διευθέτησης που θα ανακοινώσει ο ESM στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου, και άλλη μια στο μέλλον όταν θα προσδιοριστούν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους με βάση τα ποσά που θα λείπουν για να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας.
«Το ζήτημα δεν είναι απολύτως ξεκάθαρο σημείωσε χαρακτηριστικά ο αξιωματούχος της ευρωζώνης, σημειώνοντας  ότι «μια λύση θα ήταν η ανάλυση βιωσιμότητας να περιέχει μόνο τα βραχυπρόθεσμα μέτρα και εν συνεχεία, ανάλογα με το ελλείπον ποσοστό σε σχέση με τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, να προσδιοριστούν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους». Σύμφωνα με τον ίδιο «υπάρχει μια αλληλεξάρτηση των δύο διαδικασιών και για το λόγο αυτό, προ του καθορισμού των μεσοπρόθεσμων μέτρων, τα οποία θα εφαρμοστούν εξάλλου μετά το τέλος του προγράμματος, είναι προτιμότερο να έχει επιτευχθεί συμφωνία περί της συμμετοχής του ΔΝΤ στο πρόγραμμα».
Εκτός συζήτησης τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος
Σε κάθε περίπτωση το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου θα κληθεί να καθορίσει το χρονοδιάγραμμα μόνο για τα βραχυπρόθεσμα μέτρα και να συζητήσει πως θα χειριστεί το θέμα των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων.  «Ως προς τα βραχυπρόθεσμα μέτρα, με σημείο αναφοράς την απόφαση του Eurogroup της 25ης Μαΐου, αναμένεται ότι οι Υπουργοί θα έχουν μια σύντομη συζήτηση σχετικά με το ακριβές χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής τους. Τα μέτρα που περιλαμβάνονται σε αυτό το πακέτο είναι διαφορετικά μεταξύ τους και κάποια θα πρέπει να εφαρμοστούν νωρίτερα από άλλα», δήλωσε σχετικά πηγή της ευρωζώνης. Ως προς τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα, ο ίδιος ανέφερε ότι η συζήτησή τους σε αυτό το στάδιο «δεν παρουσιάζει κάποιο πλεονέκτημα», καθώς αυτά αναμένεται να εφαρμοστούν μετά το τέλος του προγράμματος.
Σε κάθε περίπτωση το μήνυμα που εκπέμπει η ευρωζώνη είναι πως οποιαδήποτε απόφαση για το χρέος δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να προκαλεί ζημιά στα κράτη μέλη που κατέχουν ελληνικό χρέος. ​
Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα που θα ληφθούν μέχρι το 2018 δεν είναι τέτοια που θα μπορούσαν να βάλουν το ΔΝΤ στο παιχνίδι καθώς η επίπτωσή τους στη μείωση του δημόσιου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ (-22% μέχρι το 2060) είναι περιορισμένη σε σχέση με όσα ζητά το Ταμείο (άνω του 50%). Από την άλλη το Βερολίνο έχει διαμηνύσει ότι δεν πρόκειται να προσδιορίσει αναλυτικά από τώρα ποια θα είναι τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για την περίοδο μετά το 2018, αφήνοντας όμως ανοιχτή τη χαραμάδα αυτά να συμφωνηθούν ανεπίσημα με το ΔΝΤ και να μην ανακοινωθούν. Ο ευρωπαίος αξιωματούχος από την πλευρά του τόνισε αναφερόμενος στο δημοσιονομικό όφελος των βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, ότι «υπάρχει μια βολική τάση να λησμονείται το όφελος από την ελάφρυνση του 2012, η οποία ήταν αξιοσημείωτου μεγέθους», συμπληρώνοντας ότι «είναι πάντως αδύνατο σε αυτό το στάδιο να εκτιμηθεί ο δημοσιονομικός αντίκτυπος των βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, τόσο ως ονομαστική αξία όσο και ως καθαρή παρούσα αξία».
Πλεονάσματα στο 3,5% για λιγότερα χρόνια
Εδώ έρχεται να «κολλήσει» η ευρύτερη συζήτηση που έχει ανοίξει για το πόσα χρόνια θα πρέπει η Ελλάδα να δημιουργεί πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και τι είδους νέα δημοσιονομικά μέτρα θα υποχρεωθεί να πάρει στη φορολογία και το συνταξιοδοτικό, προκειμένου να επιτύχει τους στόχους.
Η ευρωζώνη δεν είναι πρόθυμη να συζητήσει άμεση μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων κάτω από το 3,5%, είναι όμως πρόθυμη να αποδεχτεί επίτευξη του στόχου αυτού για λιγότερα χρόνια (π.χ. αντί για δέκα χρόνια 5 ή 3).
Στην πράξη αυτό  σημαίνει πως η ελληνική κυβέρνηση θα κληθεί να θεσπίσει σε κάθε περίπτωση μέτρα περικοπής δημόσιων δαπανών ώστε να «βγει» το πρόγραμμα και να πεισθεί να συμμετάσχει το ΔΝΤ το οποίο έχει βάλει στο τραπέζι την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, την περικοπή επιδομάτων και τη μείωση του αφορολόγητου ορίου.
Για τους ευρωπαίους «το θέμα εκκινεί ήδη από τη συμφωνία του Ιουλίου 2015, όπου είχε συμφωνηθεί το ποσοστό 3,5% του ΑΕΠ ως πρωτογενές πλεόνασμα σε μεσοπρόθεσμη βάση, σε πλήρη συμφωνία με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Όπως είπε ο αξιωματούχος της ευρωζώνης χθες, «Θα δούμε ωστόσο, διότι, όπως γνωρίζουν όλοι οι συμμετέχοντες στις σχετικές συζητήσεις, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, καθώς η έννοια μεσοπρόθεσμη βάση δε σημαίνει ένα ή δύο χρόνια […] Το θέμα θα περιληφθεί στη συνολική συμφωνία και στην ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους και προ αυτών, δε νομίζω ότι θα έχουμε πλήρη εικόνα ποιος ακριβώς θα είναι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος σε μεσοπρόθεσμη βάση».
«Χριστουγεννιάτικο δώρο» μια πλήρης συμφωνία στο Eurogroup
Το Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας δεν αναμένεται να καταλήξει σε συνολικές αποφάσεις. Παρότι υπάρχει πρόοδος στα περισσότερα προαπαιτούμενα και αυτό θα καταγραφεί στο ανακοινωθέν, Θα είναι μια συνεδρίαση όπου όλες οι πλευρές θα παρουσιάσουν τις θέσεις τους (σ.σ εκ μέρους του ΔΝΤ θα μετάσχει ο Π. Τόμσεν και πιθανότατα όχι η Christine Lagarde) και θα τεθούν κάποια χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση της β αξιολόγησης και της συζήτησης για το χρέος.
«Το θετικό σενάριο θα ήταν η πλήρης συμφωνία όλων των θεσμών και των ελληνικών αρχών επί όλων των θεμάτων, αλλά πρόκειται για σενάριο που μάλλον προσιδιάζει σε χριστουγεννιάτικο δώρο. Συνεπώς, αναμένουμε ότι τη Δευτέρα θα επιβεβαιώσουμε την πρόοδο που έχει ως τώρα επιτευχθεί και τις περαιτέρω κινήσεις και προσπάθειες των θεσμών και των ελληνικών αρχών. Θα παρουσιαστούν οι αναφορές των τεσσάρων θεσμών, οι οποίες αναμένεται να έχουν παρεμφερές περιεχόμενο, καθώς επί τη μεγάλης πλειοψηφίας των θεμάτων υπάρχει συμφωνία. Εφόσον τα ανοιχτά θέματα είναι τόσο λίγα που να μπορεί κανείς να τα παραθέσει υπό μορφή 1,2,3, τότε κατά την άποψή μου, έχουμε ήδη ένα πολύ καλό σενάριο και θα ακολουθήσει πολιτική καθοδήγηση επί του πότε και πώς θα προχωρήσουμε με τα βραχυπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους», τόνισε σχετικά στη χθεσινή ενημέρωση ο ευρωπαίος αξιωματούχος.
Σχετικά με το δημοσιονομικό πλεόνασμα, για το οποίο σημείωσε ότι φαίνεται μεγαλύτερο του αρχικά προβλεφθέντος, ο ίδιος ανέφερε ότι θα ληφθεί υπόψη για τις δημοσιονομικές προβλέψεις των ετών 2017 και 2018. Σχετικά με τις προβλέψεις για το 2018 ανέφερε ότι παραμένουν κάποιες ελάχιστες διαφορές (σ.σ. ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος τις προσδιόρισε σε περίπου 180  εκατ. ευρώ), διευκρινίζοντας ότι σε πραγματικό χρόνο είναι δύσκολο να καταστεί απολύτως σαφές το δημοσιονομικό αποτέλεσμα κάθε ενός συγκεκριμένου μέτρου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Οι 7 μεγάλες αλλαγές στην φορολογία και την είσπραξη των οφειλών που φέρνει το επικαιροποιημένο Μνημόνιο

  Σάββατο 09/12/2017 - 00:05 Τελευταία τροποποίηση στις 09/12/2017 - 0...