Για να έχει νόημα μια προληπτική πιστωτική γραμμή θα πρέπει ουσία
να διαθέτει 25 με 27 δισεκ. κεφάλαια τα υπόλοιπα του τρίτου μνημονίου
και η ΕΚΤ να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής
χαλάρωσης.
Το τελευταίο διάστημα Κυβέρνηση και ΤτΕ βρίσκονται σε μια
διογκούμενη κόντρα για το εάν η Ελλάδα πρέπει να κάνει χρήση προληπτικής
πιστωτικής γραμμής ECCL.
Η κυβέρνηση δεν θέλει την πιστωτική γραμμή και η ΤτΕ – επειδή την υποστηρίζει την λύση αυτή η ΕΚΤ – συστήνει στην ελληνική κυβέρνηση να υποβάλλει αίτημα για πιστωτική γραμμή.
Ποιος έχει δίκιο η κυβέρνηση που είναι κατά της πιστωτικής γραμμής ή η ΤτΕ που είναι υπέρ της πιστωτικής γραμμής;
Πριν απαντηθεί αυτό το κρίσιμο ερώτημα θα πρέπει να δούμε ορισμένες πτυχές της προληπτικής πιστωτικής γραμμής.
1)Η προληπτική πιστωτική γραμμή που χορηγείται από τον ESM με βάση το ισχύον πλαίσιο μπορεί να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες για ένα έτος χωρίς τους τόκους.
Δηλαδή η πιστωτική γραμμή θα έχει κεφάλαια 8 δισεκ. καθώς τόσες είναι οι χρηματοδοτικές ανάγκες για ένα έτος της Ελλάδος.
Τα 5,5 με 6 δισεκ. που είναι οι τόκοι εξυπηρέτησης του χρέους θα καλύπτονται από τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Πρακτικά υπάρχει το εξής ζήτημα.
Η Ελλάδα να πάρει προληπτική πιστωτική γραμμή για 8 δισεκ ενώ τα κεφάλαια που απομένουν από το τρίτο πρόγραμμα είναι 27 δισεκ;
2)Εάν η Ελλάδα ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή θα έχει συμβεί μια τραγική εξέλιξη για την Ελλάδα.
Θα έχει αποτύχει η προσπάθεια αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.
Οι Γερμανοί που αποφασίζουν εάν θα υπάρξει λύση στο ελληνικό χρέος πιστεύει κανείς ότι θα δεχθούν να ληφθούν μέτρα ελάφρυνσης στο χρέος ενώ η Ελλάδα θα πάρει προληπτική πιστωτική γραμμή;
Η Γερμανία σε μια τέτοια περίπτωση θα βρει πρόσχημα την προληπτική γραμμή που διαρκεί ένα έτος –μπορεί να επεκταθεί και άλλα 2 εξάμηνα δηλαδή συνολικά 2 χρόνια – και να παγώσει τα σχέδια διευθέτησης του χρέους το 2018 και να το επαναφέρει το ζήτημα μέσα του 2020 όταν θα τελειώνει η ανώτατη χρονική διάρκεια μιας πιστωτικής γραμμής.
Δεν μπορεί η Ελλάδα να βρίσκεται σε προληπτική πιστωτική γραμμή και να έχει λυμένο το χρέος τέτοιο σενάριο δεν υπάρχει ούτε μια στο εκατομμύριο.
Άρα εάν η Ελλάδα ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή σημαίνει ότι θα έχει αποτύχει παταγωδώς στο χρέος.
3)Η αποτυχία λύσης στο χρέος και η έλευση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής θα είναι ένα μήνυμα στις αγορές ότι η Ελλάδα δεν είναι ακόμη έτοιμη.
Σε αυτή την περίπτωση θα αναβληθούν επ΄ αόριστον οι επενδύσεις στην Ελλάδα, το χρηματιστήριο θα βαλτώσει, τα ομόλογα θα απονευρωθούν.
Η προληπτική πιστωτική γραμμή χωρίς χρέος θα είναι ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν τα έχει καταφέρει οπότε θέλει ακόμη χρόνο και ασφάλεια.
Άρα η Ελλάδα για όσο διαρκεί η προληπτική πιστωτική γραμμή δεν θα είναι επενδύσιμη.
4)Σε αυτή την φάση το ΔΝΤ έστω και με αυτό τον ασαφή τρόπο συμμετέχει στην Ελλάδα αλλά δεν συμμετέχει στο τρίτο ελληνικό μνημόνιο και παρεμβαίνει στο ζήτημα του χρέους.
Σε ένα χρόνο από σήμερα, δεν θα υπάρχει ΔΝΤ και τότε ποιος διασφαλίζει ότι το ζήτημα του χρέους που θα έχει μετατεθεί θα εξεταστεί από την Γερμανία;
Γιατί η Γερμανία να μην ρίξει το θέμα του ελληνικού χρέους στις καλένδες αφού κανείς ισχυρός δεν θα υπάρχει για να υποστηρίζει την Ελλάδα στο χρέος.
5)Η ΕΚΤ είναι θιασώτης της προληπτικής πιστωτικής γραμμής και η ΤτΕ αντίστοιχα υποστηρίζουν την λύση αυτή με αφορμή και τις εξελίξεις στην Ιταλία.
Όμως η ΕΚΤ και η ΤτΕ σκόπιμα ή μη επιμελώς δεν απαντούν σε ένα βασικό ερώτημα.
Εάν η Ελλάδα κάνει χρήση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής θα εντάξει η ΕΚΤ τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE);
Η ΕΚΤ και η ΤτΕ γιατί προκλητικά αποσιωπούν αυτό το θέμα;
Θα σπεύσουν κάποιοι να πουν ότι η ΕΚΤ πρέπει στην έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους DSA να καταδείξει ότι είναι βιώσιμο το χρέος.
Εάν η ΕΚΤ θεωρήσει ότι η Ελλάδα δεν έχει βιώσιμο χρέος τότε πως επιτρέπεται να κατέχει ελληνικά ομόλογα;
Γιατί δύο είναι τα κίνητρα για την Ελλάδα για να εξετάσει προληπτική πιστωτική γραμμή άπαξ και θα έχει αποτύχει στο χρέος.
Α)Η προληπτική πιστωτική γραμμή να έχει 25-27 δισεκ. κεφαλαιακό απόθεμα και όχι μόνο να καλύπτει τις ετήσιες χρηματοδοτικές ανάγκες στα 8 δισεκ.
Β)Τα ελληνικά ομόλογα να ενταχθούν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης QE της ΕΚΤ.
Εάν δεν πληρούνται και οι δύο παράμετροι θα είναι αυτοκτονικό για την Ελλάδα να επιλέξει προληπτική πιστωτική γραμμή.
6)Η ΤτΕ αναφέρεται συχνά πυκνά στο ζήτημα του waiver δηλαδή του μηχανισμού κατά τον οποίο τα ελληνικά ομόλογα είναι επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής, κοινώς γίνονται αποδεκτά τα ελληνικά ομόλογα από την ΕΚΤ επειδή βρίσκεται σε πρόγραμμα.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει βαθμολογία investment grade δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα και με βάση το καταστατικό της ΕΚΤ μόνο η ύπαρξη προγράμματος διασφαλίζει την ύπαρξη του waiver.
Το waiver είναι περίπου 4-5 δισεκ. και μια παρενέργεια που θα υποστούν οι ελληνικές τράπεζες είναι να χάσουν το πλεονέκτημα αυτό και να υποχρεωθούν να αυξήσουν ισόποσα το ELA την έκτακτη παροχή ρευστότητας που βαίνει μειούμενη το τελευταίο διάστημα.
Το ζήτημα αυτό είναι υπαρκτό πρόβλημα αλλά όχι και ανυπέρβλητο.
Μπορεί να βρεθεί μια φόρμουλα π.χ. με νέες εξασφαλίσεις από το δημόσιο προς τις τράπεζες ή χρήση ως εγγύηση των κεφαλαίων του ESM.
7)Μπορεί η ΕΚΤ και η ΤτΕ να στηρίζουν την προληπτική πιστωτική γραμμή αλλά ο ESM και η Γερμανία δεν θέλουν – τουλάχιστον σε αυτή την φάση – πρόγραμμα τύπου ECCL δηλαδή πιστωτικής γραμμής για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους.
8)Εάν η Ελλάδα ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή αυτό σημαίνει ότι παγώνει – στην κυριολεξία – το σχέδιο αναβάθμισης της ελληνικής οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s.
Όταν μια χώρα προσφεύγει σε προληπτική γραμμή σημαίνει ότι βρίσκεται σε αδυναμία, δεν έχει λύσει το χρέος οπότε κανείς ξένος οίκος δεν θα αναβαθμίσει την Ελλάδα.
Συμπέρασμα
Προληπτική πιστωτική γραμμή σημαίνει ότι η Ελλάδα θα έχει αποτύχει στο κεφαλαιώδες ζήτημα του χρέους.
Για να έχει νόημα μια προληπτική πιστωτική γραμμή θα πρέπει ουσία να διαθέτει 25 με 27 δισεκ. κεφάλαια τα υπόλοιπα του τρίτου μνημονίου και η ΕΚΤ να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Εάν και τα δύο αυτά κριτήρια δεν πληρούνται η Ελλάδα ΔΕΝ πρέπει να κάνει χρήση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής.
www.bankingnews.gr
Η κυβέρνηση δεν θέλει την πιστωτική γραμμή και η ΤτΕ – επειδή την υποστηρίζει την λύση αυτή η ΕΚΤ – συστήνει στην ελληνική κυβέρνηση να υποβάλλει αίτημα για πιστωτική γραμμή.
Ποιος έχει δίκιο η κυβέρνηση που είναι κατά της πιστωτικής γραμμής ή η ΤτΕ που είναι υπέρ της πιστωτικής γραμμής;
Πριν απαντηθεί αυτό το κρίσιμο ερώτημα θα πρέπει να δούμε ορισμένες πτυχές της προληπτικής πιστωτικής γραμμής.
1)Η προληπτική πιστωτική γραμμή που χορηγείται από τον ESM με βάση το ισχύον πλαίσιο μπορεί να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες για ένα έτος χωρίς τους τόκους.
Δηλαδή η πιστωτική γραμμή θα έχει κεφάλαια 8 δισεκ. καθώς τόσες είναι οι χρηματοδοτικές ανάγκες για ένα έτος της Ελλάδος.
Τα 5,5 με 6 δισεκ. που είναι οι τόκοι εξυπηρέτησης του χρέους θα καλύπτονται από τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Πρακτικά υπάρχει το εξής ζήτημα.
Η Ελλάδα να πάρει προληπτική πιστωτική γραμμή για 8 δισεκ ενώ τα κεφάλαια που απομένουν από το τρίτο πρόγραμμα είναι 27 δισεκ;
2)Εάν η Ελλάδα ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή θα έχει συμβεί μια τραγική εξέλιξη για την Ελλάδα.
Θα έχει αποτύχει η προσπάθεια αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.
Οι Γερμανοί που αποφασίζουν εάν θα υπάρξει λύση στο ελληνικό χρέος πιστεύει κανείς ότι θα δεχθούν να ληφθούν μέτρα ελάφρυνσης στο χρέος ενώ η Ελλάδα θα πάρει προληπτική πιστωτική γραμμή;
Η Γερμανία σε μια τέτοια περίπτωση θα βρει πρόσχημα την προληπτική γραμμή που διαρκεί ένα έτος –μπορεί να επεκταθεί και άλλα 2 εξάμηνα δηλαδή συνολικά 2 χρόνια – και να παγώσει τα σχέδια διευθέτησης του χρέους το 2018 και να το επαναφέρει το ζήτημα μέσα του 2020 όταν θα τελειώνει η ανώτατη χρονική διάρκεια μιας πιστωτικής γραμμής.
Δεν μπορεί η Ελλάδα να βρίσκεται σε προληπτική πιστωτική γραμμή και να έχει λυμένο το χρέος τέτοιο σενάριο δεν υπάρχει ούτε μια στο εκατομμύριο.
Άρα εάν η Ελλάδα ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή σημαίνει ότι θα έχει αποτύχει παταγωδώς στο χρέος.
3)Η αποτυχία λύσης στο χρέος και η έλευση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής θα είναι ένα μήνυμα στις αγορές ότι η Ελλάδα δεν είναι ακόμη έτοιμη.
Σε αυτή την περίπτωση θα αναβληθούν επ΄ αόριστον οι επενδύσεις στην Ελλάδα, το χρηματιστήριο θα βαλτώσει, τα ομόλογα θα απονευρωθούν.
Η προληπτική πιστωτική γραμμή χωρίς χρέος θα είναι ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν τα έχει καταφέρει οπότε θέλει ακόμη χρόνο και ασφάλεια.
Άρα η Ελλάδα για όσο διαρκεί η προληπτική πιστωτική γραμμή δεν θα είναι επενδύσιμη.
4)Σε αυτή την φάση το ΔΝΤ έστω και με αυτό τον ασαφή τρόπο συμμετέχει στην Ελλάδα αλλά δεν συμμετέχει στο τρίτο ελληνικό μνημόνιο και παρεμβαίνει στο ζήτημα του χρέους.
Σε ένα χρόνο από σήμερα, δεν θα υπάρχει ΔΝΤ και τότε ποιος διασφαλίζει ότι το ζήτημα του χρέους που θα έχει μετατεθεί θα εξεταστεί από την Γερμανία;
Γιατί η Γερμανία να μην ρίξει το θέμα του ελληνικού χρέους στις καλένδες αφού κανείς ισχυρός δεν θα υπάρχει για να υποστηρίζει την Ελλάδα στο χρέος.
5)Η ΕΚΤ είναι θιασώτης της προληπτικής πιστωτικής γραμμής και η ΤτΕ αντίστοιχα υποστηρίζουν την λύση αυτή με αφορμή και τις εξελίξεις στην Ιταλία.
Όμως η ΕΚΤ και η ΤτΕ σκόπιμα ή μη επιμελώς δεν απαντούν σε ένα βασικό ερώτημα.
Εάν η Ελλάδα κάνει χρήση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής θα εντάξει η ΕΚΤ τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE);
Η ΕΚΤ και η ΤτΕ γιατί προκλητικά αποσιωπούν αυτό το θέμα;
Θα σπεύσουν κάποιοι να πουν ότι η ΕΚΤ πρέπει στην έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους DSA να καταδείξει ότι είναι βιώσιμο το χρέος.
Εάν η ΕΚΤ θεωρήσει ότι η Ελλάδα δεν έχει βιώσιμο χρέος τότε πως επιτρέπεται να κατέχει ελληνικά ομόλογα;
Γιατί δύο είναι τα κίνητρα για την Ελλάδα για να εξετάσει προληπτική πιστωτική γραμμή άπαξ και θα έχει αποτύχει στο χρέος.
Α)Η προληπτική πιστωτική γραμμή να έχει 25-27 δισεκ. κεφαλαιακό απόθεμα και όχι μόνο να καλύπτει τις ετήσιες χρηματοδοτικές ανάγκες στα 8 δισεκ.
Β)Τα ελληνικά ομόλογα να ενταχθούν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης QE της ΕΚΤ.
Εάν δεν πληρούνται και οι δύο παράμετροι θα είναι αυτοκτονικό για την Ελλάδα να επιλέξει προληπτική πιστωτική γραμμή.
6)Η ΤτΕ αναφέρεται συχνά πυκνά στο ζήτημα του waiver δηλαδή του μηχανισμού κατά τον οποίο τα ελληνικά ομόλογα είναι επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής, κοινώς γίνονται αποδεκτά τα ελληνικά ομόλογα από την ΕΚΤ επειδή βρίσκεται σε πρόγραμμα.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει βαθμολογία investment grade δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα και με βάση το καταστατικό της ΕΚΤ μόνο η ύπαρξη προγράμματος διασφαλίζει την ύπαρξη του waiver.
Το waiver είναι περίπου 4-5 δισεκ. και μια παρενέργεια που θα υποστούν οι ελληνικές τράπεζες είναι να χάσουν το πλεονέκτημα αυτό και να υποχρεωθούν να αυξήσουν ισόποσα το ELA την έκτακτη παροχή ρευστότητας που βαίνει μειούμενη το τελευταίο διάστημα.
Το ζήτημα αυτό είναι υπαρκτό πρόβλημα αλλά όχι και ανυπέρβλητο.
Μπορεί να βρεθεί μια φόρμουλα π.χ. με νέες εξασφαλίσεις από το δημόσιο προς τις τράπεζες ή χρήση ως εγγύηση των κεφαλαίων του ESM.
7)Μπορεί η ΕΚΤ και η ΤτΕ να στηρίζουν την προληπτική πιστωτική γραμμή αλλά ο ESM και η Γερμανία δεν θέλουν – τουλάχιστον σε αυτή την φάση – πρόγραμμα τύπου ECCL δηλαδή πιστωτικής γραμμής για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους.
8)Εάν η Ελλάδα ζητήσει προληπτική πιστωτική γραμμή αυτό σημαίνει ότι παγώνει – στην κυριολεξία – το σχέδιο αναβάθμισης της ελληνικής οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης Moody’s, Fitch και Standard and Poor’s.
Όταν μια χώρα προσφεύγει σε προληπτική γραμμή σημαίνει ότι βρίσκεται σε αδυναμία, δεν έχει λύσει το χρέος οπότε κανείς ξένος οίκος δεν θα αναβαθμίσει την Ελλάδα.
Συμπέρασμα
Προληπτική πιστωτική γραμμή σημαίνει ότι η Ελλάδα θα έχει αποτύχει στο κεφαλαιώδες ζήτημα του χρέους.
Για να έχει νόημα μια προληπτική πιστωτική γραμμή θα πρέπει ουσία να διαθέτει 25 με 27 δισεκ. κεφάλαια τα υπόλοιπα του τρίτου μνημονίου και η ΕΚΤ να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Εάν και τα δύο αυτά κριτήρια δεν πληρούνται η Ελλάδα ΔΕΝ πρέπει να κάνει χρήση της προληπτικής πιστωτικής γραμμής.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.