ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 08:09
Της Δήμητρας Καδδά
Αυτό που πλέον επιθυμεί η κυβέρνηση στην υπουργική σύνοδο της Δευτέρας μέσα από διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται και μέσα στο Σαββατοκύριακο σε πολλά επίπεδα, δεν είναι η συνολική συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση (καθώς παραδέχεται ότι δεν είναι πλέον εφικτή). Θέλει τουλάχιστον να διασφαλίσει ένα κατώτερο πλαφόν σύγκλισης το οποίο θα επιτρέψει να ανοίξει η συζήτηση για τις παρεμβάσεις στο χρέος που βρίσκονται επίσης στην ατζέντα της Δευτέρας.
Όσο για τη συμφωνία επί της δεύτερης αξιολόγησης, αυτή μεταφέρεται για… αργότερα, με κυβερνητικές πηγές να προαναγγέλλουν έκτακτο Eurogroup έως τις 20 Δεκεμβρίου, αλλά και πιθανή επιστροφή των δανειστών στην Αθήνα, αμέσως μετά τη σύνοδο της Δευτέρας.
Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές των θεσμών, η νέα σύνοδος που επιχειρεί η Αθήνα για να καταστεί εφικτή μια πρώτη πολιτική συμφωνία εντός του 2016, δεν θα "κλειδώσει" σύντομα. Και τούτο διότι θα εξαρτηθεί από τοΑΝ θα υπάρξει έως τότε επαρκής πρόοδος. Και προσθέτουν ότι η εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα είναι το τελευταίο περιθώριο για μια συμφωνία φέτος, αφού μετά αρχίζουν οι διακοπές για τους διαπραγματευτές στις Βρυξέλλες και όχι μόνο…
Η κυβέρνηση λέει "ναι" σε συμβιβασμό
Κυβερνητικές πηγές που μίλησαν χθες αναφέρθηκαν σε έναν συμβιβασμό για νέα μέτρα, ο οποίος θα μπορούσε να είναι εφικτός στο πλέον πιθανό σενάριο (αυτήν τη στιγμή), δηλαδή να επιμείνουν οι θεσμοί σε πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ, να διατηρήσει την άκαμπτη στάση η Γερμανία για το εύρος παρεμβάσεων στο χρέος και να καταστεί εφικτή η συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στο πρόγραμμα.
Ο συμβιβασμός αυτός, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, θα περιέχει από ελληνικής πλευράς τον προσδιορισμό κατηγοριών παρεμβάσεων από τις οποίες θα καλυφθούν δυνητικές αποκλίσεις στον προϋπολογισμό τα έτη μετά το 2018, αλλά δεν θα περιέχει την ποσοτικοποίηση των μέτρων.
Ουσιαστικά οι κυβερνητικές πηγές περιέγραφαν τον τρόπο με τον οποίο κατεγράφησαν και στα δύο προηγούμενα μνημόνια με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (MEFP) τα προσδιορισμένα αλλά μη ποσοτικοποιημένα μέτρα. Σε μία σελίδα με λιτή και αρκούντως "ασαφή" γραφή υπήρχε αναφορά κατηγοριών παρεμβάσεων, η οποία εξειδικεύτηκε σε επόμενες αξιολογήσεις...
Μάλιστα δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο όχι τώρα αλλά σε δύο χρόνια (το 2018) να γίνει μια νέα επισκόπηση των κοινωνικών δαπανών (που δίδονται για συντάξεις και κοινωνικά επιδόματα), ούτως ώστε να υπάρχει ανακατανομή για την καλύτερη στόχευσή τους. Είπαν ότι τότε θα μπορούσε να κριθεί η αποτελεσματικότητα του επιδόματος αλληλεγγύης και η επίδρασή του στην κοινωνία καθώς και οι αλλαγές που έχουν προκύψει από δύο χρόνια αύξησης του ΑΕΠ. Και δίνοντας το στίγμα των προθέσεών τους είπαν ότι κατανοούν τις αιτιάσεις που προκύπτουν από τις στατιστικές που καταγράφουν ότι η φτώχεια στις ηλικίες άνω των 65 ετών είναι μικρότερη από τη φτώχεια που υπάρχει στην Ελλάδα στους ανηλίκους...
Απέρριψαν όμως όλους τους ισχυρισμούς του κυρίου Τόμσεν (μιλώντας κατ' επανάληψη για τον ρόλο και τις προθέσεις του) ότι οι συντάξεις είναι υψηλές στην Ελλάδα, επισημαίνοντας ότι η κοινωνική δαπάνη στο σύνολό της είναι στο 55% αυτών που δίνει το γερμανικό Δημόσιο και δεν πρέπει στην Ελλάδα η συνολική αξία του κοινωνικού κράτους να μειωθεί, αλλά μόνο να εξεταστεί αν πρέπει να γίνουν με κάποιον τρόπο πιο αποτελεσματικές…
Πολιτικό "τζαρτζάρισμα"
Πριν ωστόσο εξηγήσουν το πλαίσιο του δυνητικού συμβιβασμού, οι ίδιες κυβερνητικές πηγές έκαναν μια σαφέστατη πολιτική τοποθέτηση. Έκαναν σαφές ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να μπει στη διαδικασία να συζητήσει νέα μέτρα που θα νομοθετηθούν τώρα και θα περιλαμβάνουν μείωση αφορολογήτου στα 5.000-6.000 ευρώ και μείωση συντάξεων. Είπαν επίσης ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να προβεί σε πολιτική συμφωνία από τώρα για τα μέτρα που θα εφαρμοστούν το 2019, αν αποδειχθεί ότι θα χρειαστούν.
Είπαν ότι κάτι τέτοιο είναι και αντιδημοκρατικό και δειλό, αλλά και ότι το 2019 είναι έτος εκλογών, και έτσι αυτές τις αποφάσεις θα πρέπει να τις πάρει η επόμενη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές. Δεν μπορεί κανείς να την προκαταλάβει με εκ των προτέρων δεσμεύσεις, ανέφεραν…
Όσον αφορά στα πρωτογενή πλεονάσματα, παραδέχτηκαν οι ίδιες πηγές ότι πολύ δύσκολα πλέον θα γίνει εφικτή μια μείωσή τους κάτω από 3,5% του ΑΕΠ τώρα και εξήγησαν ότι θα υπάρξει νέα διαπραγμάτευση το 2018, όταν κλείσει ο πολιτικός κύκλος στην Ευρώπη.
Ποσοτική χαλάρωση
Για τα οφέλη που θα έχει η ποσοτική χαλάρωση στην Ελλάδα, εξήγησαν ότι δεν είναι μόνο το άμεσο όφελος που έχει σημασία αλλά και το συμβολικό, αφού ήδη τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων βρίσκονται κάτω από το 7%, σε επίπεδα ανάλογα της Πορτογαλίας η οποία μετέχει ήδη στην ποσοτική χαλάρωση. Και είπαν ότι αναρωτιέται κανείς ποια θα ήταν η πορεία των επιτοκίων στην Ελλάδα αν ήδη μετείχε στο πρόγραμμα (στο οποίο εκτιμάται ότι θα ενταχθεί η χώρα τους πρώτους μήνες του 2017).
Μίλησαν επίσης για το κλίμα που θα άλλαζε σε σχέση με την προσπάθεια της Ελλάδας να επιστρέψει στις αγορές, εξηγώντας ότι η πιθανότητα αυτή θα αυξανόταν εκρηκτικά δημιουργώντας (μετά από μία συμφωνία και ένταξη στο QE) ουσιαστικά μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία.
Οι ίδιες πηγές αναφέρθηκαν ακόμα και σε σενάριο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να μη μετέχει στο πρόγραμμα. Σε ερώτημα τι θα γίνει σε αυτό το σενάριο και ποια θα είναι η αντίδραση των αγορών, είπαν ότι κατά τη γνώμη τους θα είναι θετική, διότι αν υπάρχει μια συμφωνία μόνο με το ευρωπαϊκό σκέλος των θεσμών, η συμφωνία είναι βέβαιο ότι θα είναι πιο ήπια και οι αγορές θα θεωρήσουν ότι ο στόχος της επίτευξης των παρεμβάσεων θα είναι πιο ρεαλιστικός, άρα και επιτεύξιμος…
Ο λογαριασμός και το χρονολόγιο 
Χθες, κυβερνητικές πηγές μίλησαν για ασφυκτική πίεση του ΔΝΤ για πρόσθετα μέτρα 4,2 δισ. ευρώ (2,4% του ΑΕΠ). Το "πακέτο" μέτρων 4,2 δισ. ευρώ που ζητά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μετά το 2018 για να κλείσει το δημοσιονομικό "κενό" προκύπτει εάν δεν υπάρξει συμφωνία για χαμηλότερα πλεονάσματα ή για κάλυψη της απόστασης μέσα από το χρέος, όπως ανέφεραν..
Για το Eurogroup της Δευτέρας, το καλύτερο σενάριο (είπαν κυβερνητικές πηγές) είναι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί να φτάσουν σε συμφωνία σε ποσοστό 95% με την Ελλάδα και οι διαφορές με το ΔΝΤ να είναι μεγαλύτερες. Σε αυτό το (καλό) σενάριο οι πηγές δίνουν πιθανότητα πάνω από 50%. 
Αν καταστεί εφικτό να υπάρξει η σύγκλιση τη Δευτέρα και να πραγματοποιηθεί νέο έκτακτο Eurogroup εντός Δεκεμβρίου, που θα στεφθεί με επιτυχία, τότε (εξηγούσαν) ότι μπορεί να επιτευχθεί μια πρώτη συμφωνία πριν από τα Χριστούγεννα και να ακολουθήσουν εφαρμοστικοί νόμοι και άλλες διατάξεις (π.χ. ενεργοποίηση υπερταμείου) με στόχο τη συνολική συμφωνία τον Ιανουάριο. 
Όλα τα μέτωπα θα κλείσουν μαζί. Και θέμα ΔΕΣΦΑ
"Τίποτα δεν θα κλείσει, εάν δεν κλείσουν όλα", ανέφεραν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές και πρόσθεσαν πως "είναι πιο πολλοί οι παίκτες που θέλουν λύση, από αυτούς που δεν θέλουν". 
Το δημοσιονομικό είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, το μεγάλο "αγκάθι" αλλά και υπάρχουν και άλλα, με πρώτο το εργασιακό στο οποίο φαίνεται ότι θα υπάρξει ένας επώδυνος για την ελληνική πλευρά συμβιβασμός.
Αλλά υπάρχουν και μέτωπα που... τώρα ανοίγουν. Ο λόγος για τον ΔΕΣΦΑ, η αποκρατικοποίηση του οποίου παραπέμπεται πλέον στις καλένδες μετά το ναυάγιο του διαγωνισμού με τη Socar. 
Το γεγονός αυτό φέρεται να έχει προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των θεσμών, οι οποίοι ζήτησαν εξηγήσεις από την κυβέρνηση για μια πράξη που ήταν μέχρι πρότινος προαπαιτούμενο της β' αξιολόγησης. Και στο ΠΑΖΛ" προστίθενται οι απαιτήσεις για τις αλλαγές στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, οι παρεμβάσεις στις αγορές, στα επαγγέλματα, στην υγεία, στην παιδεία, στη διαφάνεια και στην αγορά.